Dag 1 | Zoektermenonderzoek

Deze E-learning wil ik graag beginnen met de uitleg van de verschillende termen die met SEO zijn verbonden. Neem de tijd om dit even goed door te lezen voordat je met de opdracht begint! (de opdracht vind je onder: Opdracht )

SEO is een afkorting van de Engelse term Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in dat de teksten op je website en meta-omschrijvingen zo zijn geschreven dat zoekmachines je website makkelijk op waarde kunnen schatten en kunnen koppelen aan zoektermen.

Maar SEO omvat meer dan alleen teksten. Je website moet technisch goed werken zodat de zoekmachinerobots je website ook daadwerkelijk kunnen vinden. Tenslotte is er nog een derde factor die meespeelt en dat is off-site SEO. Bij off-site SEO kun je denken aan bijvoorbeeld links naar je website en aandacht (likes, delen) op sociale media kanalen.

Naast SEO zijn er andere termen die je ook regelmatig zult gaan tegenkomen. Hieronder een uitleg van de meest voorkomende termen.

ALT-teksten

Een ALT-tekst is geeft een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding. Door deze ALT-tekst begrijpen zoekmachines waar de afbeelding over gaat. Een ALT-tekst begint al bij de bestandsnaam van een afbeelding omdat niet alle hosting programma’s je de mogelijkheid geven nog een ALT-tekst later toe te voegen of te wijzigen.

Backlinks

Backlinks zijn linken vanaf een andere website naar jouw website. Zoekmachines gebruiken backlinks als indicatie hoe interessant anderen jouw website vinden.
Simpel gezegd, hoe meer backlinks naar jouw website, hoe hoger je zal komen in de ranking. Belangrijk is echter wel dat de backlinks “echte” linken zijn. Zoekmachines kunnen tegenwoordig onderscheid maken tussen waardevolle en gekochte backlinks. En waar waardevolle backlinks (zoals bijvoorbeeld in een blog) je hogerop kunnen helpen, kunnen gekochte backlinks juist averechts werken.

Follow en no follow linken

Zoals hierboven uitgelegd gebruiken zoekmachines als Google onder andere backlinks om een website naar waarde in te schatten.
Hoe meer waardevolle backlinks hoe hoger je komt te staan in de zoekresultaten. Daarnaast geldt dat als je een link ontvangt van een gerenommeerde website (zoals bijvoorbeeld de NOS) de kracht van de link toeneemt. Deze linken worden follow linken genoemd.

Een no follow link is het tegenovergestelde en daarmee een link die niet wordt meegeteld door zoekmachines. Vooral Google hecht veel waarde aan het gebruik van no follow linken. Zij willen er zeker van zijn dat linken waarde hebben en niet gekocht zijn. Daarom geldt voor Google de regel dat zodra er betaald is voor een link (in geld of in producten) deze als no follow link moet worden weergegeven.

Is het dan nutteloos om op deze manier samen te werken? Zeker niet! No follow links zorgen namelijk wel voor meer verkeer naar jouw website. En ook verkeer naar jouw website is een van de onderdelen waarop zoekmachines jouw pagina ranken.

H1, H2, H3 kopteksten

Bij het schrijven van content is ook het gebruik van kopteksten belangrijk. Kopteksten zijn de titelteksten die je boven een alinea plaatst. H1, H2, H3 geven de grote van de titels of eigenlijk beter gezegd de belangrijkheid van de titels weer. H1 wordt meestal automatisch al toegekend aan de titel van je pagina of de naam van je product. H2 gebruik je vervolgens in je omschrijving. Heb je nog tussenkopjes die minder belangrijk zijn dan gebruik je H3 kopteksten. Zo kun je zelfs tot H6 gaan, echter zijn kopteksten vanaf H4 niet interessant meer om te gebruiken.

Linkbuilding

Linkbuilding is het verzamelen van backlinks naar je website en de methodes die hiervoor gebruikt worden. Waar het vroeger makkelijk was om via bijvoorbeeld startpagina’s aan linkbuilding te doen, vergt dat nu veel meer tijd. Toch is het relatief eenvoudig om waardevolle backlinks te verzamelen.

Ranking

Met ranking wordt de positionering in de zoekresultaten bedoeld. Belangrijk om te weten is dat de positionering van je website enorm kan verschillen. Zoekmachines zijn tegenwoordig zo ingesteld dat zoekresultaten geheel op de persoon, locatie, apparaat en zelfs tijdstip worden aangepast.

SEA

SEA is de Engelse term voor Search Engine Advertising ofwel adverteren via de zoekmachine. Veel bedrijven koppelen SEO en SEA, toch zijn het twee verschillende dingen. Bij SEA koop je advertentieruimte door in een veiling te bieden op zoekwoorden. In Nederland wordt hiervoor Google Adwords gebruikt. Hiermee kom je boven of naast de natuurlijke zoekresultaten te staan. Waar je komt te staan en hoe vaak je getoond wordt is afhankelijk van de concurrentie op een bepaalde zoekterm. Ook de prijs die je per klik betaald wordt voor een groot deel bepaald door de concurrentie op een zoekwoord.

Zoektermen

Zoektermen zijn (combinaties van) woorden die in de zoekmachine worden ingetikt om een product of dienst te vinden. Door deze zoektermen in je teksten te gebruiken kunnen zoekmachines jouw website dus makkelijker aan de zoekwens verbinden.
In deze E-learning komen de meeste van deze onderdelen van SEO terug. Ik zeg de meeste omdat deze week gericht is op die onderdelen waar je zelf mee aan de slag kunt en die geen geld (hoeven) te kosten. SEA komt deze week dus bewust niet aan bod.
Na deze theorie is het tijd om van start te gaan met de eerste opdracht van deze week: Je zoektermen onderzoek.

 

OPDRACHT: ZOEKTERMEN ONDERZOEK

Lees voor je begint eerst de bovenstaande uitleg.

Zoals in de uitleg aangegeven zijn zoektermen (combinaties van) woorden die in de zoekmachine worden ingetikt om een product of dienst te vinden. Door deze zoektermen in je teksten te gebruiken kunnen zoekmachines jouw website dus makkelijker aan de zoekwens verbinden.

Waarom ik het juist heb over zoektermen? Omdat een zoekwoord niet de lading dekt. Juist combinaties van woorden zullen leiden naar bezoekers die willen kopen.

Om een voorbeeld te geven:
Iemand is op zoek naar damesschoenen met een hak. Deze persoon tikt in Google damesschoenen in. De concurrentie op deze zoekterm is enorm. Bovendien weet de zoeker in dit geval waarschijnlijk ook niet echt wat zij wil en is vooral oriënterend aan het zoeken.
Tikt deze persoon de zoekterm Zwarte laars met hak maat 38 in dan is de zoekterm veel specifieker. De concurrentie zal dan minder zijn en de kans dat deze zoeker iets bij je koopt is veel groter.

Nu dus zelf aan de slag.

De opdracht van vandaag:

Ga aan de slag met het vinden van 10 zoektermen die passen bij jouw bedrijf en website. Hiervoor ga je een zoektermen onderzoek doen.
Een zoektermen onderzoek is geen moeilijke wetenschap, maar wel belangrijk om regelmatig uit te voeren. Zoektermen vormen namelijk de basis van jouw vindbaarheid. Ze zijn de bakstenen van het huis dat je wilt bouwen.

Om de zoektermen te vinden die het best bij jouw bedrijf passen ga je als volgt aan het werk:

Stap 1: Brainstormen
De meeste zoektermen zitten al gewoon in je hoofd, begin daarom eerst met een brainstorm van 5-10 minuten waarbij je alle termen die in je opkomen gewoon opschrijft. Niets is fout, alles mag!

Stap 2: Google
De lijst die je hebt opgeschreven ga je nog verder uitbreiden met hulp van Google zelf. Tik op Google een zoekterm in, kijk wat Google geeft als aanvullingen en schrijf ook deze termen op. Je kunt dit het beste doen in een anoniem/privé scherm.

Stap 3: Ubersuggest
Ubersuggest is mijn beste vriend als het gaat om zoektermen onderzoek. Ubersuggest combineert Google Search Console met het vroegere Google zoektermen uit Google Adwords. (en dat gratis).
Voer in Ubersuggest een zoekterm in van je lijst, zet de taal op Dutch(Netherlands) en klik op “Zoeken”. Je krijgt dan een lijst met zoektermen met daarbij hoe vaak er op gezocht is, wat de kosten per klik zijn en wat de concurrentie is n betaald en organisch zoeken.

En nu ga je strepen en je lijst specifieker maken. De beste zoektermen zijn namelijk diegene met een hoog zoekvolume en lage kosten per klik (CPC)/concurrentie. Deze zoektermen wil je dus behouden voor je website, terwijl zoektermen met een zeer laag zoekvolume/hoge kosten beter weggestreept kunnen worden.

Blijf echter altijd wel goed kijken naar de zoektermen, je ontkomt er niet aan ook juist zoektermen met hoge concurrentie mee te nemen. Verkoop je bijvoorbeeld damestassen dan zal deze zoekterm ook zeker op je website staan ondanks dat dit een zoekterm is met een hoge concurrentie graat.

Veel succes met de opdracht van vandaag!

Tip 1:

Ik zie het nog zo vaak. Ik kom iemand in een groep tegen op Facebook die erg enthousiast is over haar bedrijf. Maar als ik vervolgens op haar profiel kijk kan ik niets vinden over haar mooie online bedrijf. Een gemiste kans!

Laat iedereen dus weten dat je een online bedrijf hebt via je persoonlijke pagina op Facebook, maar ook op bijvoorbeeld Instagram. Zet (openbaar) in je profiel dat je eigenaresse bent van je bedrijf en vergeet niet de link van je website en sociale media kanalen toe te voegen!

Heb je vragen?

Je vragen kun je stellen via de Facebook groep.

Succes!