Dag 2 | Metateksten en ALT teksten

Deze tweede dag gaan we aan de slag met meta- en ALT teksten. Maar eerst ga ik je uitleggen wat dit inhoudt en waar je het op je website kunt vinden.

ALT-teksten

Een ALT-tekst is geeft een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding. Door deze ALT-tekst begrijpen zoekmachines waar de afbeelding over gaat. Zoek in Google maar eens op afbeeldingen en klik er op één. Je ziet dan hier een tekst staan, de ALT tekst.
Een ALT-tekst begint al bij de bestandsnaam van een afbeelding omdat niet alle hosting programma’s je de mogelijkheid geven nog een ALT-tekst later toe te voegen of te wijzigen.

In WordPress kun je zelf eenvoudig bij de afbeelding ook een ALT tekst invullen door de afbeelding in de bibliotheek te openen en erachter tekst in te vullen.

Bij MijnWebwinkel kun je bij afbeeldingen een afbeelding hernoemen (dit kan alleen bij nieuwe afbeeldingen omdat anders de tekst niet wordt meegenomen). Afbeeldingen van producten krijgen de naam van het product als ALT tekst, dit kun je helaas niet zelf aanpassen.
Bij CCV shop kun je bij het invoegen van een afbeelding deze een alternatieve tekst geven. Ook hier geldt dat je helaas niet bij de productafbeeldingen een ALT tekst kunt invullen. Zaak dus om dit van te voren al te doen en de juiste bestandsnaam te geven.

Hoe een ALT tekst is opgebouwd?

Een goede ALT tekst bestaat uit één hoofd zoekterm en daarnaast andere zoektermen die met de afbeelding/pagina waarop de afbeelding staat samenhangen. Begin nooit met je bedrijfsnaam!

Mensen zoeken vaak niet op je bedrijfsnaam en het is dus zonde om de belangrijkste plek aan de minst gebruikte zoekterm te geven.

Een voorbeeld hoe je het zou kunnen doen:
Website op maar _ Jouw online bedrijf verdient persoonlijke aandacht _ Website laten maken via WordPress _ Webwinkel laten maken via MijnWebwinkel _ Jouw technische coach

Metateksten en titels

Als je in Google zoekt verschijnt het resultaat altijd als een titel , een link en een stukje tekst. De titel en de tekst hoort bij je meta omschrijving en kun je zelf vormgeven (meestal tenminste, want Google heeft hierin altijd het laatste woord en zal jouw teksten overschrijven als hij vindt dat dit beter bij je website past).

Gebruik voor WordPress altijd Yoast. Hier kun je onder Snippet bewerken je metatitels en metatekst invullen.
In MijnWebwinkel kun je zowel bij je pagina’s als bij je producten in het tabblad Metadata deze gegevens invullen.

Bij CCV shop kun je voor pagina’s onder eigenschappen de metateksten en titels invullen en bij producten onder de tab SEO.

Hoe is een Meta tekst en titel opgebouwd?

Een meta titel heeft 70 karakters, gebruik deze verstandig. Begin met je hoofd zoekterm en gebruik liever geen bedrijfsnaam als je hier een betere tweede zoekterm kunt invullen.
Een voorbeeld: Knutselpakketten voor jongens en meisjes van 2-12 jaar

Een meta tekst heeft 160 tekens. Vermeld hier ook altijd je hoofdzoekterm in en een Call-to-Action.
En bovenal geldt: verleid een zoeker om naar je website te komen.

Na deze uitleg is het tijd om aan de slag te gaan met de opdracht.

Heel veel succes!

OPDRACHT: META- EN ALT TEKSTEN

Lees voor je begint eerst de uitleg op

Vandaag ga je op je website aan de slag met metateksten en ALT teksten. Een flinke klus, maar de moeite waard om goed aan te pakken.

De opdracht van vandaag:

Kies 3-5 pagina’s om te optimaliseren (ook morgen ga je met deze pagina’s aan de slag). Eén van deze pagina’s moet in ieder geval je homepage zijn.

Per pagina kies je een hoofd zoekterm die echt bij deze pagina past en daarnaast maximaal 2 andere zoektermen.
Vul per pagina de metatitel en metatekst in met hierin in ieder geval de hoofd zoekterm en eventueel (als dit past) een tweede zoekterm.

Pas ook de ALT teksten van je afbeeldingen aan. Bij sommige webhostings betekent dit dat je de afbeeldingen op je computer eerst een nieuwe benaming moet geven (dus geen img_12345) en dan opnieuw op je website moet zetten.

Deel in de facebook groep van één pagina de metatitel en metatekst.

Succes met de opdracht van vandaag en schroom niet om vragen te stellen!!

Tip 2:

Maak gebruik van LinkedIn, zowel met een eigen profiel als met een zakelijke pagina.
Wat mij betreft een absolute must als je diensten aanbiedt, maar zeker ook als je een webwinkel of blog hebt. LinkedIn scoort namelijk goed in de zoekresultaten van Google en helpt daardoor dus ook mee je vindbaarheid te vergroten.

Uitleg over hoe je een bedrijfspagina aanmaakt vind je op: LinkedIn bedrijfspagina

PS laten we elkaar helpen: heb je een LinkedIn bedrijfspagina (aangemaakt), deel dan de link in de Facebook groep zodat we elkaar kunnen volgen. Mijn link is: Jouw Technische Coach 

Heb je vragen?

Je vragen kun je stellen via de Facebook groep.

Succes!