Dag 4 | Linkbuilding

Nu je met je eigen website aan de slag bent geweest is het tijd om je website meer waarde te geven met linkbuilding.

Wat is Linkbuilding nu eigenlijk?

Linkbuilding is het verzamelen van linken naar je website en de methodes die hiervoor gebruikt worden.
Het aantal linken naar je website (backlinks) zijn voor zoekmachines een indicatie hoe interessant anderen jouw website vinden. Simpel gezegd, hoe meer backlinks naar jouw website, hoe hoger je zal komen in de ranking.

Waar het vroeger makkelijk was om via bijvoorbeeld startpagina’s aan linkbuilding te doen, vergt dat nu veel meer tijd. Toch is het relatief eenvoudig om waardevolle backlinks te verzamelen.

Maar eerst: Voor backlinks moet je werken

Om goede backlinks te krijgen moet je zelf aan het werk!

> Schrijf waardevolle content (blog of kennisbank) en maak dit deelbaar
> Benader andere ondernemers voor samenwerkingen
> Benader bloggers
> Ga aan de slag met sociale media
> Verstuur persberichten

Hoe kun je content deelbaar maken?

  • Deelbaar maken in WordPress
  • Gebruik Yoast
  • Gebruik een plugin voor sociale media
  • Deelbaar maken in Mijnwebwinkel
  • AddThis aanzetten voor delen via sociale media
  • Deelbaar maken in CCV shop
  • Via instellingen

Ga samenwerkingen aan met andere ondernemers

  • Zorg dat er een relatie is tussen jullie producten
  • Schrijf een blog en verwerk hierin maximaal 3 linken
  • Een dergelijk blog moet waardevol zijn voor je klanten

!!Wissel dus niet alleen linken uit!!

Samenwerken met bloggers
Ook hier geldt: Zorg dat er een relatie is tussen jouw producten en het blog.
Let op: betaal je voor het blog?

  • Zorg dat de link dan een no follow link is.
  • Ook no follow linken zijn ook heel waardevol!
  • Er wordt op geklikt en aantal klikken op een link is ook een criterium waar de zoekmachines op toetsen.

Hoe helpt sociale media dan?

Sociale media kanalen vergroten de vindbaarheid van je website maar hebben geen directe invloed op je SEO.

De linken in onder andere Facebook, Twitter en Instagram worden omgezet naar nofollow linken.
Uitzonderingen op de regel
Google+/Google bedrijf
Linktr.ee
Pinterest

Echter:
Indirect heeft sociale media zeker wel invloed op je SEO en vergroot het absoluut je vindbaarheid.
> Sociale media profielen/pagina’s worden hoog getoond in Google.
> Aantal klikken op een link is voor zoekmachines ook interessant.
> Mensen komen in aanraking met je website en kunnen op deze manier makkelijker interessante content gaan delen.

Persberichten versturen
Bij persberichten versturen denk je gauw aan kranten en bladen, maar hedendaags is het heel interessant om juist persberichten te sturen naar online media.

Maak daarom een lijst met online media die voor jou interessant zijn

  • Bloggers
  • Nieuws websites
  • Online magazines

Stuur alleen een persbericht als deze ook echt meerwaarde biedt aan de lezers van de desbetreffende website.
Andere mogelijkheden
> Bij Keurmerken zoals WebwinkelKeur wordt een pagina (met link) aangemaakt.
> Soms hebben leveranciers een vermelding van verkooppunten, zorg dat je hier bij staat.
> Word je gevraagd een referentie te schrijven, vraag dan altijd om vermelding van je website met link.

Zijn alle backlinken even waardevol?
Zeker niet. Een backlink van een site die hoog in Google staat zoals bijvoorbeeld de NOS zal veel zwaarder wegen dan een backlink van een beginnende blogger. Echter zal een backlink profiel altijd bestaan uit een mix, en dat geldt ook hierin.

Wat moet je niet doen?
* Linkruilen
– Zoals “Vrienden van” pagina
* Startpagina’s
– Een aantal in je backlink profiel hebben is niet erg en ontkom je zelfs niet aan (niet iedereen meldt dat ze een link naar je website hebben geplaatst), maar probeer deze zoveel mogelijk te vermijden

!!En koop NOOIT linken in!!
Deze worden door zoekmachines herkend en kunnen eerder schade toebrengen dan dat ze wat opleveren.

Wil je een website die jouw link plaatst “controleren”?
Dan kan dat via Majestic 

Morgen leg ik je uit hoe je in Google Search Console onder andere kunt zien welke backlinks je hebt.

Het is nu tijd om aan de slag te gaan met de opdracht van vandaag,
succes!

OPDRACHT: LINKBUILDING

Lees voor je begint eerst de uitleg op

De opdracht van vandaag:
Ga aan de slag met linkbuilding en zorg voor 5 relevante backlinks.

Ik weet het, geen makkelijke opdracht maar één die je wel veel gaat opleveren. Zet deze opdracht dan ook wekelijks op je to do lijst op zo een goede backlink profiel op te bouwen.

Nog even op een rij hoe je backlinken krijgt:

  • Via je volgers op sociale media
  • Via je bezoekers (maak dus content deelbaar)
  • Via andere ondernemers (zorg wel dat er een link is)
  • Via bloggers (mag ook no follow link zijn)
  • Door persbericht te versturen naar online media
  • Door Pinterest, Google+, Linktr.ee te gebruiken
  • Vraag je leverancier om vermelding als verkooppunt
  • Schrijf referenties met vermelding van je website met link

Succes met de opdracht van vandaag!

Tip 4:

Gebruik Pinterest ook voor je bedrijf.

Zoals ik vanmorgen al aangaf is Pinterest goed voor je backlink profiel. Maar dat is zeker niet de enige reden om Pinterest zakelijk te gaan gebruiken.

Pinterest heeft maandelijks 150 miljoen actieve gebruikers, waarvan 2 miljoen in Nederland. Een grote groep potentiële klanten/bezoekers dus. Pinterest helpt jouw bedrijf dan ook om meer zichtbaar te worden.

Gevonden worden op Pinterest betekent meer verkeer naar je website. Zorg er dus voor dat je interessante pins deelt (met een link naar je website!).

Omdat je op Pinterest zo makkelijk kunt doorlinken, hoeven gebruikers niet zo veel stappen te zetten van ontdekking tot aankoop. Daardoor converteren bezoekers op Pinterest ook sneller dan op andere sociale media.

Bovendien is het een fantastisch kanaal om jezelf en je bedrijf te laten zien en je potentiële klanten te inspireren.
Genoeg redenen dus om een zakelijk profiel op Pinterest aan te maken.

Heb je vragen?

Je vragen kun je stellen via de Facebook groep.

Succes!